مقالات آرشیو خبر ها
رولاندو ماندراگورا کیست؟

رولاندو ماندراگورا کیست؟

تابستان امسال یوونتوس مسیر متفاوتی را در نقل و انتقالات در پیش گرفت. راه راه پوشان همواره نیم نگاهی به آینده داشته اند، خریدن دومنیکو براردی در سال 2013 و قرارداد ادامه دارشان با ساسولو برای اینده ی او علامت واضحی بود. اما تابستان امسال، رییس جوزپه ماروتا به شکل واضح گفت که یووه می خواهد روند موفقیت اخیرش را به دهه ی بعد و فراتر از ان گسترش دهد. تعدادی از بازیکن جوان با استعداد همین حالا در تیم یوونتوس تحت کنترل انها هستند. استفانو استوارو و دنیله روگانی در تیم اصلی بازی می کنند. ماریو لمینا، که به شکل قرضی از المپیک مارسی تعدادی از هواداران را به یاد ارتورو ویدال انداخته و البته پائولو دیبالا همین الان هم ثابت کرده که ارزش 40 میلیون یورو را دارد.

 

از بلیچرریپورت

 

یوونتوس تعداد زیادی هم بازیکن به شکل قرضی در تیم های دیگر دارد، از دروازبان نیکولا لئالی، وارث جیجی بوفون، تا هافبکهایی مثل اوسیم بوی و مهاجمی مثل لورنزو روزتی.

 

رولاندو ماندراگورا بازیکن تیم جنوا بود که به شکل قرضی در پسکارا بازی می کندانتقال او قطعه ی دیگری از پازل یوونتوس برای آینده است. ماندراگورا رجیستای اینده ی یوونتوس خواهد بود. او اولین بازیش را برای جنوا در 29 اکتبر 2014، از قضا مقابل یوونتوس انجام داد. 69 دقیقه بازی کرد و در نهایت تنها باخت الگری در آن سال تا ماه اوریل را رقم زد. و قبل از پایان فصل هم 4 بار دیگر به میدان رفت. او به پسکارا قرض داده شد، و در لباس دلفین ها نظرات را به خود جلب کرد. پیدا کدرن جزئیات بازی های سری ب سخت است، اما طبق گفته ی ترانسفرمارکت، او 15 بازی کرده که 12 تای ان به شکل ثابت بوده و یک پاس گل داده و به پسکارا کمک کرده که در بالای جدول قرار بگیرد. عملکردش او را به عنوان یکی از ستاره های درخشان اینده ی ایتالیا در محافل فوتبالی مطرح کرده است. با توجه به اینکه پیدا کرده بقیه ی امار سخت است، بررسی ماندراگورا را بهتر است از طریق کلیپ هایی که از او در اینترنت وجود دارد انجام دهیم.

 

انچه در این ویدئو ها می بینیم تحسین برانگیز است، حتی در 18 سالگی، ماندراگورا مهارت هایی بسیار پخته تر از سنش را نشان می دهد. چه با توپ و چه بدون توپ. بازی خوانی او باورنکردنی است. و او قطع توپ هایی که هم برای پاس های بلند و هم کوتاه انجام می دهد را بسیار ساده می نماید. توانایی او برای تکل هم به همان اندازه عالی است. و نکته ای که باید پررنگ کنیم این است که او جدال هایی سخت و با ریسک بالا انجام می دهد، معمولا هم از پشت بازیکنی که مارکش کرده. او در ویدئوهایی که ما دیدیم اقلا دو تکل انجام می دهد و توپ را پس می گیرد که تنها کمی اشتباه در محاسبه می توانست به گرفتن کارت منجر شود. البته او به جدال ها علاقه دارد، ولی خب همیشه هم 100٪ درست کار نمی کند، طبق گفته ی ترانسفر مارکت او تا به حال 8 کارت زرد گرفته که باعث شده یک بازی را به خاطر محرومیت از دست بدهد.

 

او در زنده کردن توپ های مرده هم عالی است و اکثرا یا با اولین لمس توپ ان را پیش می برد و یا به هم تیمی هایش می دهد تا ضد حمله شکل دهد.

توانایی او در پاسکاری، هم در توپ های بلند و هم کوتاه خارق العاده است حتی وقتی با اولین کنترل توپ (first touch) اش پاس می دهد. تمام این خصوصیات را حتی زیر فشار حریف هم دارد، مثلا در یکی از صحنه ی کلیپ مهارت هایش او یک پاس در عمق دریافت می کند و در بین چند مدافع توپ را نگه می دارد و سپس به هم تیمی اش پاس می دهد که او تیرک را در ادامه به لرزه رد می اورد. تمام چیزهایی که ماندراگورا نشان می دهد نشان از یک مورد دارد: «یک رجیستای جدید در حال شکوفایی»

 

کمتر از هفت یا هشت سال پیش، هافبک دفاعی بازیساز و یا در ایتالیایی رجیستا، نقشی رو به فراموشی تلقی می شد. مدافعان تخریبی پرانرژی مثل مارک فن بومل به عنوان نقش های اینده در نظر گرفته می شدند. بعد این پپ گواردیولا بود که واردشد، سبک تیکی تاکای او در بارسلونا به شهرت رسید و پاس کاریهای حلقوی پیرامون بازیکنان مستحکمی مثل فن بومل شکل گرفت. این باعث از تو زنده شدن این پست شد و در راس آن ژاوی که قلب تیم گاردیولا بود. در ایتالیا، استاندارد طلایی این پست آندره آ‌ پیرلو بود. او که در سال 2011 از سوی میلان طرد شده بود و به یوونتوس امد و دقیقا به جهان نشان داد که یک رجیستا چه کارهایی می تواند انجام دهد. او بهترین بازیکن یوونتوسی بود که بعد 6 سال اسکودتو گرفت و انها را به یک قهرمانی بدون شکست هدایت کرد و سپس در یورو 2012 غوغایی به پا کرد و تا فینال هم پیش رفت.

 

نقش رجیستا در موفقیت های اخیر یوونتوس حیاتی بوده است. پیرلو 3 سال دیگر هم در این نقش بازی کرد، و وقتی که او در تیم نبود، که این اتفاق بارها طی دو فصل اخیر رخ داد و به خصوص فصل قبل، کلودیو مارکیزیو جای او را می گرفت. این محصول اکادمی یووه در این پست با سادگی چشم نواز پیرلو بازی نمی کند، اما رویکرد سرعتی ترش به همان اندازه موثر است و به تیم انسجام می دهد.

 

یووه به چنین نقطه ی اتکایی در مقابل دفاع نیاز داشت که خوب بازی کند، وقتی مارکیزیو دو ماه اول فصل را به خاطر مصدومیت از دست داد، کل تیم یوونتوس نامتعادل به نظر می رسید. خط هافبک فاقد خلاقیت بود و به خصوص در مورد پل پوگبا که تلاش می کرد با به تنهایی جای خالی او را پر کند.

 

پیرلو فصل پیش یووه را ترک کرد تا دوران بازیگریش را در نیویورک سیتی به پایان ببرد و مارکیزیو هنوز چند سالی می تواند بازی کند، اما او به زودی 30 ساله خواهد شد و ضروری است که یووه بتواند آینده ای این پست حیاتی اش را بیمه کند. به خدمت گرفتن ماندراگورا قدمی بزرگ در این مسیر خواهد بود و فرصتی برای جبران اشتباه قبلیشان.

 

سه سال پیش، یوونتوس فکر می کرد که برای اینده سرمایه گذاری کرده است. انها به طور جدی با مارکو وراتی در حال مذاکره بودند که ان زمان خودش در پسکارا بازی می کرد. همه ی نشان ها مبنی بر این بود که او به یوونتوس خواهد امد و یکی دو فصل شاگردی پیرلو را خواهد کرد تا نهایتا جای او را بگیرد، البته این اتفاق هرگز نیفتاد. پاریس سن ژرمن وارد عمل شد و با 12 میلیون یورو او را به چنگ اورد. او از ان زمان به بعد تبدیل به یکی از بهترین هافبک های جهان شد، دنباله روی ارزشمند آندره آ پیرلو.

 

از دید ترانسفرمارکت، ماندراگورا وراتی دوم برای یوونتوس است. در واقع بازی او بیشتر از اینکه به پیرلو شبیه باشد، کپی وراتی است. رولاندو مثل وراتی وبیشتر از پیرلو تمایل عمده ای به شرکت در کارهای دفاعی دارد. این دو نفر خیلی بیشتر در آن جنبه مهارت داردند و خوشان هم تمایل بیشتری به بازی تخریبی نشان می دهند. همان طور که میزان کارت های زردی که دریافت کرده اند این موضوع را نشان می دهد.

 

ماندراگورا حتی شاید بیشتر از وراتی در این زمینه موفق باشد صرفا به خاطر مسائل ژنتیکی. این مرد جوان 7 اینچ (19 سانتی متر) ‌ بلندتر است و این باعث می شود که با احتمال کمتری توپ را از دست بدهد و و در نبردهای هوایی هم موفقتر باشد.

 

عملی شدن این انتقال قدم بزرگی برای برنامه ی بپ ماروتا برای اینده خواهد بود. برای تضمین کردن چنین پست حیاتی و مهمی، خریدن ماندراگورا حیاتی به نظر می رسد. او می تواند از ستاره های تثبیت شده ای مثل مارکیزیو و سامی خدیرا درس هایی بیاموزد و نیم نگاهی هم به هماهنگ کردن مهارت هایش با بازیکنانی نظیر استورارو، لمینا و شاید ― بنا بر آنچه در بازار نقل و انتقالات خواهد افتاد ― پوگبا داشته باشد. ماندراگورا بازیکنی است با اینده ی خارق العاده، به خدمت گرفتنش گامی رویایی برای اینده ی یوونتوس خواهد بود.


«به اشتراک گذارید»
Google+ Twitter Facebook
نسیبه سرگزی
نسیبه سرگزی«نگارنده اخبار»
ارتباط با نگارنده: